Harman Kardon TA-260 Stereo Festival II


Stereo Festival II TA-260 pochodzi z początku lat 60-tych i jest poprzez swą jakość i wytrzymałość typowym produktem z tamtych lat firmy Harman Kardon. Znane z innych amerykańskich produkcji aluminiowe chassis, gruby aluminiowy front podkreślający solidność konstrukcji. Dochodzi do tego dobra jakość podzespołów i porządny montaż. Ten model posiadał stereo w wersji „simulcast” czyli jeden kanał na UKF-ie, a drugi na falach średnich (lub dwa kanały na falach średnich),  dlatego też widać na froncie dwie gałki zmiany fal, dwie skale i dwa magiczne oka EM-84.  I przez to  mimo braku dekodera MPX amplituner miał łącznie aż 20 lamp. Można było przyłączyć zewnętrzny dekoder stereo korzystając z gniazd „Multi In” i „Out” oraz ustawiając przełącznik funkcji w pozycji „FM Multi”. Użyte lampy mocy 7355 to też typowe znamiona HK z tamtych lat. Z bardziej znanych firm lampy 7355 stosowały tylko HK i może Bogen. Lampa dawała w TA-260 moc 25 W na kanał w układzie P&P. Była ona wersją rozwojową / przejściową pentody 6L6 i poprzedzała 7591. Konstrukcja HK nie obciążała przy tym bardzo tej lampy i pracowała ona w dość „łagodnym” reżimie. Dlatego też większość modeli HK na tych lampach wciąż ma ich komplet na pokładzie. Co prawda 7355 nie ma zamiennika i nie jest już produkowana, ale dość łatwo można ją zastąpić przez wcześniej wymienione 6L6 lub 7591 a nawet EL34. Prócz tego modelu oferowany był model o takiej samej konstrukcji, ale mocy mniejszej o połowę o symbolu TA-230. Podstawowa różnica polegała na zastosowaniu lamp końcowych 7408 pracujących z mocą maksymalną wzmacniacza ok. 12 W. Lampy 7408 to tzw. przemysłowe wersje znanych pentod 6V6 / 6P6S. Wyróżnia je wyższe maksymalne napięcie pracy. Dźwięk reprodukowany prze TA260 jest bardzo wierny i spokojny mający przy tym dość dużo „pałeru”. Generalnie jest to bardzo dobra konstrukcja z dobrej czułości tunerem FM. Poza tym posiada też przedwzmacniacz na gramofon z wkładką magnetoelektryczną który pracuje na dwóch lampach 12AX7 /ECC83. Jak w każdej szanującej się firmie amerykańskiej lampy były sygnowane własną firmą - „Harman Kardon”. Charakterystyczne dla ich konstrukcji było używanie w przedwzmacniaczu i stopniu sterującym lamp ECC83 i ECC82.



Powrót