Harman Kardon Inc.




Poprzednikiem aktualnie istniejącej firmy Harman International Industries, Inc. była firma Harman Kardon Inc., którą założyli dwaj amerykanie Sidney Harman i Bernard Kardon. Obydwaj spotkali się pracując dla innego znanego amerykańskiego producenta elektroniki powszechnego użytku firmy Bogen Company. Notabene chyba później współpracowali z tą firmą bardzo ściśle, skoro niektóre modele tych dwóch firm dzieliły wspólny design i stosowane lampy mocy. Harman i Kardon zaczęli w 1953 roku konstruując zaawansowany gramofon stereofoniczny. Byli też pionierami specyficznych amerykańskich konstrukcji zintegrowanych bowiem jako pierwsi skonstruowali zestaw zawierający tuner, preamp i wzmacniacz przeznaczony do wbudowania do mebli. Jedne z bardziej znanych serii ich amplitunerów nosiły nazwę Recital i Festival. Pokazany na zdjęciach model Festival II TA-260 pochodzi z początku lat 60-tych i jest poprzez swą jakość i wytrzymałość typowym produktem HK z tamtych lat. Znane z innych amerykańskich produkcji aluminiowe chassis, gruby aluminiowy front podkreślający solidność konstrukcji. Dochodzi do tego dobra jakość podzespołów i dość porządny montaż. Ten model posiadał stereo w wersji „simulcast” czyli jeden kanał na UKF-ie, a drugi na falach średnich, dlatego też widać na froncie dwie gałki zmiany fal, dwie skale i dwa magiczne oka EM-84. Prócz tego można było przyłączyć zewnętrzny dekoder stereo korzystając z gniazd „Multi in” i „out” oraz ustawiając przełącznik funkcji w pozycji „FM Multi”.  Użyte lampy mocy 7355 to też typowe znamiona HK z tamtych lat. Z bardziej znanych firm 7355 stosowały tylko HK i może Bogen. Lampa dawała w TA-260 moc 25 W na kanał w układzie P&P. W internecie są informacje, że była ona wersją rozwojową / przejściową pentody 6L6 i poprzedzała 7591. Konstrukcja HK nie obciążała przy tym bardzo tej lampy i pracowała ona w dość „łagodnym” reżimie. Dlatego też większość modeli HK na tych lampach wciąż ma ich komplet na pokładzie. Co prawda 7355 nie ma zamiennika i nie jest już produkowana, ale dość łatwo można ją zastąpić przez wcześniej wymienione 6L6 lub 7591 a nawet EL34. Prócz tego modelu oferowany był model o takiej samej konstrukcji, ale mocy mniejszej o połowę o symbolu TA-230. Podstawowa różnica polegała na zastosowaniu lamp końcowych 7408 pracujących z mocą maksymalną wzmacniacza ok. 12 W. Lampy 7408 to tzw. przemysłowe wersje znanych pentod 6V6 / 6P6S. Wyróżnia je wyższe maksymalne napięcie pracy. Dźwięk reprodukowany przez TA260 jest bardzo wierny i spokojny mający przy dość dużo „pałeru”. Generalnie jest to bardzo dobra konstrukcja z dobrej czułości tunerem FM. Poza tym posiada też przedwzmacniacz na gramofon z wkładką magnetoelektryczną, który pracuje na dwóch lampach 12AX7  /ECC83. Jak w każdej szanującej się firmie amerykańskiej lampy były sygnowane jako „Harman Kardon”.
HK prócz tych serii amplitunerów produkowała wiele modeli tunerów, przedwzmacniaczy i wzmacniaczy w seriach „Citation”, „Epic”, „A”, „FA” itd. Mogły być montowane w konsolach lub też były samodzielnymi sprzętami i posiadały obudowy. Firma prócz lamp 7355 i 7408 produkowała też sprzęty napędzane lampami EL84 oraz 6L6.
Kolejną linia amplitunerów stanowiły modele TA-xxxxX. Charakteryzowały się specyficznym designem tj. dużą ilością gałek i przełączników na dość wąskim, ale za to wysokim froncie. Wynikało to min. z zastosowania przez HK oddzielnej regulacji pasma na obydwa kanały. Seria TA składała się z trzech modeli różniących się końcówkami mocy. I tak TA-3000X skonstruowany był na lampach mocy 7408 (jak TA-230), TA-5000X na pentodach 7355 (jak TA-260), a ostatni TA-7000X miał w końcówce 7591. Amplitunery te powielały rozwiązanie elektroniczne (z drobnymi modyfikacjami) z serii TA, jedyna istotna różnica to praca w systemie MPX.


TA-260

Stereo Festival II


TA-5000X

The Award Stereo Festival

 



Powrót